Logo kniha Hodinky

Miniseriál

Příběh za příběhem

2. díl - Samonákladem
Doba čtení:
5 minut

Pojďme si přiblížit, co následuje poté, kdy se člověk rozhodne, že napíše knihu a skutečně dotáhne rukopis do zdárného konce. Když byla kniha napsaná a už nám bylo jasné, že ji budeme chtít vydat, stáli jsme před velkým rozhodováním.

Jak ji přivedeme na svět??

Zjistili jsme, že máme na výběr ze tří základních možností:

  1. Poslat rukopis do nakladatelství.
  2. Vydat knihu samonákladem.
  3. Něco mezi.
Betaverze knihy Hodinky
Rukopis ke knize Hodinky a verze pro betačtenáře.

Možnost „něco mezi“ jsme zavrhli jako první. Nechtěly se nám využívat služby firmy, která autorovi s většinou práce okolo vydání sice pomůže, ale zároveň je veškerá zodpovědnost, riziko a zajištění financí na něm. Usoudili jsme, že tu práci navíc pravděpodobně zvládneme sami.

Pak nám zbyly dva jasné protipóly.
Nakladatelství vs. samonáklad.

Nakladatelství

O všechno se postará. Má profesionální redaktory, korektory, grafiky, editory, nasmlouvané tiskárny a distribuce, perfektní marketing, vše finančně zaštítí, veškeré riziko je na nich, prostě ideál. Autorova práce končí „pouze“ napsáním knihy. Po tom, co po roce dopíšete příběh a jste celý nadšení, že máte hotovo, zasíláte rukopis do svého oblíbeného nakladatelství.

Během týdne se Vám ozvou s radostnou zprávou, že se jim příběh velice líbí, že je to jasný budoucí bestseller a ať se dostavíte podepsat lukrativní smlouvu, kdy dostanete 50 % z doporučené prodejní ceny a první výtisk 10.000 kusů se určitě vyprodá v prvním roce. A Vy už si budete jen chrochtat blahem a jezdit na autogramiády, dávat rozhovory do bulvárních plátků a přebírat ceny za Váš literární počin.

Samonáklad

O všechno se musíte postarat sami. Jste na trhu s knihami noví a ani nevíte, kde se dá sehnat to ISBN. Jen tušíte, že by v knize asi mělo být. Zjišťujete, že aby se Vám vyplatilo jít s knihou na trh, musíte vytisknout alespoň 1000 kusů. Což stojí i dost peněz, které se Vám právě nepovalují volně na účtu. Musíte si tedy sehnat dostatek prostředků. Nejen na tisk, ale i na veškerou následnou propagaci, kterou ani netušíte, jak budete dělat.

Po paměti ze střední školy splácáte gramatiku, obálku vyfotíte na mobil a ve Wordu vymodelujete prohnutý nápis se stínem a hurá do tiskárny. Po pečlivé sebechvále a podpoře blízké rodiny, jak jste skvělí, že jste vydali knihu, jdete hrdě dobývat knižní trh.

Po pečlivém zvážení obou variant jsme si samozřejmě vybrali vydání samonákladem.

Teď vážně. Výše zmíněná porovnání jsou bohužel všeobecné představy, jak knižní trh funguje. Zpočátku jsme tyto představy neměli příliš odlišné. První odstavec, jak u nakladatelství tak i samonákladu, je vlastně pravdivý. Ten druhý je už ale trochu jinak. Alespoň dle našich zkušeností a informací, které jsme cestou posbírali.

Jak? Hned Vám to povím.

Nejdřív se ale musím k něčemu přiznat.

K vydání bych se vůbec nedostala. Nechala bych svůj rukopis v šuplíku a myslela si, že stejně o psaní nějaký cácorky, jako jsem já, nebude mít nikdo zájem.

Velké díky proto patří mému manželovi, který se postaral o to, aby tento rukopis spatřil světlo světa a dostal ho mezi vás čtenáře. 

Pojďme si tedy říct, co nám na svěření rukopisu do nakladatelství nevyhovovalo a naopak, co nás na vydání samonákladem tak přitahovalo.

Nakladatelství

Po odeslání rukopisu do 1 ze 2000 nakladatelství čekáte na odpověď měsíc, dva, někdy i půl roku a doufáte, že se Vám ozvou. Budete mít štěstí a zřejmě i talent a Váš rukopis si vyberou. Hurá. Zašlou Vám e-mailem smlouvu, ve které přenecháváte veškerá práva na knihu jim a jako začínajícímu autorovi Vám dají cca 8 % z prodané knihy. První náklad bude přibližně 1000 knih a uvidí se, jak to půjde. Knihu budete mít v knihkupectví, katalozích a budete doufat, že se o ní začne mluvit a lidé ji budou kupovat. Ročně vyjde na českém trhu cca 15.000 titulů (údaje z roku 2020). Najdou si čtenáři právě ten Váš?

Samonáklad

Po tom, co máte zajištěnou finanční stránku, nemusíte na nic čekat. Nakladatel jste teď Vy. Vy si svobodně určujete, jak bude kniha vypadat, jaký styl písma použijete, jakou gramáž papíru zvolíte, kolik gramatických a stylistických chyb bude nebo nebude obsahovat. Vy si určujete, kolik investujete do tisku, určujete cenu, marži, způsob prodeje a marketingu. Zřejmě jste již správně pochopili. Vše je na Vás. Což je ta největší výhoda a zároveň největší nevýhoda. Zde je prostor pro to, něco udělat jinak, lépe. Podaří se Vám nezapadnout do zapomnění mezi 15.000 tituly? Výzva přijata.

Svoboda a výzva. To byly 2 hlavní body. Body, které byly na našich miskách vah nejtěžší. Body, které převážily všechna pozitiva nakladatelství a negativa samonákladu. Body, které rozhodly.

A my se rozhodli to zkusit. Bez znalostí, ale plně odhodlaní a motivovaní. S pořádnou porcí naivity jsme si řekli, že to společně zvládneme. A co jsme neuměli, jsme se cestou naučili.

Naivita a nevědomí někdy funguje lépe, než znalosti a zkušenosti. Protože kdybychom věděli, co nás čeká, pravděpodobně bychom se do toho ani nikdy nepustili.

Stálo to spoustu slz, nadávek a chvil, kdy už jsme byli těsně před tím vše zahodit. Vzdát to. Rozhodli jsme se ale vydržet, zatnout zuby a tyto chvíle překonat. Zkusit to znovu. Jinak. Lépe. A ono se to vyplatilo. Ten pocit, když Vám čtenář napíše, jak se mu knížka líbila, jak ho pohladila po duši, jak se u příběhu smál, ale i slzel dojetím.

Pro ten pocit stála každá minuta.

  • Zajímá Vás, jak probíhalo vydání knihy Hodinky vlastními silami?
  • Kolik slz bylo prolito?
  • Kde jsme vzali na tisk peníze?
  • Jak jsme se vzali a skoro rozvedli?
  • Koho jsme si přivezli z porodního sálu?

Již zítra se dozvíte odpovědi. V našem miniseriálu – Příběh za příběhem – v dílu třetím – Porod.

Mini-seriál dokončen z40%

Pokud Vám unikl předchozí díl Příběhu za příběhem, zde si jej můžete přečíst:

1. Díl - Ostrov Réunion